Japonská metóda upratovania v kancelárii

Podľa štúdie z Univerzity v Princetone sú preplnený pracovný stôl a veci v kancelárii nakopené bez ladu a skladu duševne vyčerpávajúce. Podvedome obmedzujú vašu schopnosť sústrediť sa a pracovať bez vyrušovania.

Ilustračný obrázok k článku Japonská metóda upratovania v kancelárii
Zdroj: pixabay

Už niekoľko rokov je fenoménom v oblasti upratovania Japonka Marie Kondo. V čom spočíva magická príťažlivosť umenia tejto konzultantky?

Časopis TIME zaradil Marie Kondo medzi 100 najvplyvnejších ľudí na svete. Jej metóda organizovania alebo upratovania sa volá podľa nej konmarie a spočíva nielen v uprataní fyzického priestoru, ale aj psychického.

Neporiadok má totiž vplyv na pohodu a sústredenie.

Princíp konmarie spočíva na vnútornom racionálnom a pocitovom rozhodovaní, čo si ponechať a čoho sa pri upratovaní zbaviť a kam presne uložiť a ukladať ponechané veci. Tým človek dospeje k uprataniu a utriedeniu svojich emócií a myšlienok.

Ako začať?

Ak s metódou len začínate, Marie Kondo odporúča upratať všetko naraz, teda v prípade kancelárie je to doslova od podlahy po strop. V prípade, ak kanceláriu sťahujete, upratujte ešte pred sťahovaním. Vždy si však vyberte konkrétne sektory: najprv knihy, potom zakladače, staré časopisy, papiere, elektronika, rôzne a tie rad za radom roztrieďte.

Opýtajte sa sami seba: „Prispieva tento predmet k tomu, aby ste sa cítili dobre a aby ste svoju prácu vykonávali dobre?“ Alebo inak: „Budem s týmto predmetom tvorivejší, produktívnejší v harmónii s tímom? Drží ma v minulosti alebo posúva do budúcnosti?“ Marie radí každý jeden predmet vziať do ruky a položiť si túto otázku.

Je to možno zdĺhavé, ale má to svoj zmysel. Samozrejme v kancelárii vyžaduje legislatíva „držať“ aj niektoré dokumenty, ktoré by ste chceli vyhodiť. Niektoré z nich je dnes možné upratať digitalizáciou. Nepotrebné veci separujte a vyhoďte. Dôsledne zvážte, či niektoré z vecí podarujte a či nepôjde len o presúvanie vášho neporiadku na iných.

Metóda konmari

Podľa metódy konmari by ste mali zo svojho zorného uhla odstrániť všetko, čo v sebe nenesie emočný náboj (veci s citovou hodnotou upratujte až nakoniec), napríklad rozptyľujúce plagáty a nápisy. Marie Kondo radí upratovať všetky veci vertikálne, vrátane odevov.

Zároveň podľa princípov feng-shui odporúča skladať ich podľa farebnosti od najbledších po najtmavšie.

Za elementárne považuje Marie to, aby ste veci kategorizovali a pre každú kategóriu alebo samostatnú vec, ktorú ste si ponechali, určili svoje pevné miesto. Inak znovu vznikne neporiadok. Každý deň pred odchodom z práce poriadne poupratujte pracovný stôl a jeho bezprostredné okolie. Keď prídete druhý deň do práce, začínate na čistom stole, bez stresu.

(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy.

Zdroj: Kancelarie.sk