Univerzity

Žilinská univerzita boduje: Študentské autíčko získalo prestížne ocenenie, pri návrhoch použili aj 3D tlačiareň

Štúdium nie je len o teoretizovaní, ale v dnešnej dobe je veľmi dôležite preniesť svoje myšlienky a nápady do praxe. Toho je dôkazom projekt Žilinskej univerzity - Edison, malé mestské autíčko, ktoré získalo prestížne ocenenie Strojársky výrobok roka 2013. Prečítajte si, v čom je také výnimočné.

Ilustračný obrázok k článku Žilinská univerzita boduje: Študentské autíčko získalo prestížne ocenenie, pri návrhoch použili aj 3D tlačiareň
Zdroj: TASR

Poskytnúť študentom Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity (SjF ŽU) kvalitnú možnosť realizovať sa pri vývoji prototypu malého mestského elektromobilu a získavať praktické skúsenosti už počas štúdia je zmyslom projektu EDISON, ktorý získal na tohtoročnom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre prestížne ocenenie Strojársky výrobok roka 2013.

Nekopírujú, vybrali sa vlastnou cestou

S projektom EDISON boli podľa Ľuboša Kučeru z Katedry konštruovania a častí strojov SjF ŽU spojené už dve desiatky bakalárskych, inžinierskych a doktorandských prác. „Potrebujeme dať študentom niečo zaujímavé, na čom môžu realizovať myšlienky a nápady. Elektromobily ako také sa vyvíjajú priebežne niekoľko rokov. Každá automobilka vyvíja vlastný typ vozidla, riadiaci systém, pohon. Výsledky ich výskumu a vývoja nie sú priamo zverejňované a bežná verejnosť ani študenti k nim nemajú prístup. Preto sme zvolili cestu stavby elektrického vozidla, ktoré bude mať vlastnú koncepciu, riadiaci systém, pohon a diagnostiku. Autíčko, s ktorým budeme môcť ďalej pokračovať v oblasti výskumu a vývoja,“ povedal Kučera.

Prejde až 300 kilometrov, maximálka 90 km/h

Elektromobil EDISON dokáže v súčasnosti na jedno nabitie prejsť približne 150 až 300 kilometrov (km) maximálnou rýchlosťou do 90 km/h, pričom z pokoja na 80 km/h zrýchli za necelých 10 sekúnd. „Cieľom tímu SjF ŽU je vytvoriť čo najjednoduchšiu verziu automobilu na elektrický pohon – malé ľahké auto do mesta s čo najmenším množstvom komponentov a dielov. Projektový tím momentálne v spolupráci s Fakultou riadenia a informatiky ŽU pracuje na vývoji softvérovej aplikácie, ktorá by umožnila efektívnu komunikáciu s posádkou vozidla. Ďalej vytvára platformu pre v budúcnosti nevyhnutnú spoluprácu s Elektrotechnickou fakultou aj s odborníkmi z ostatných fakúlt ŽU, ktorí sú dostatočne skúsení v problematike zatiaľ nekonvenčných pohonov,“ uviedol Kučera.

Použili 3D tlačiareň

Na druhom stupni inžinierskeho štúdia sa do projektu elektromobilu EDISON zaradil doktorand katedry konštruovania a častí strojov SjF ŽU Peter Bezák. „V diplomovej práci som riešil návrh osvetlenia pre tento elektromobil. V prvej fáze sme využili moderné technológie 3D skenovania, kde sme naskenovali karosériu, aby sme mali okrajové podmienky, v akom priestore sa môžeme pohybovať. Následne bol vytvorený 3D model konštrukcie držiaka na svetelné moduly a taktiež 3D model plastového krytu svetlometov, ktoré boli vyrobené pomocou 3D tlače. Našťastie máme na našej fakulte možnosť využívať rôzne druhy 3D tlačiarní. Takisto sme použili 3D tlačiareň na vytvorenie kľučiek na dvere, kryt LCD displeja a kryt volantu,“ dodal Bezák.

Experimentálne vozidlo

Pracovník Vedeckého parku ŽU Igor Gajdáč zdôraznil, že elektromobil EDISON je vyložene experimentálnym vozidlom pre študentov. „Ambíciou projektu je, aby študenti získali znalosti o stavbe elektromobilov, ich konštrukcii, navrhovaní, skúšaní. Potom títo študenti prejdú do praxe, budú schopní riešiť problémy rozvíjajúcej sa imobility a budú mať veľký balík teoretických vedomostí,“ uzatvoril Gajdáč

Vývoj elektromobilu EDISON poskytuje študentom ŽU praktické skúsenosti
6
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM