Zvolenský učiteľ získal prestížne ocenenie: Stal sa najobľúbenejším fyzikárom na Slovensku!

Pedagóg známeho gymnázia si tento mesiac prevzal lukratívne ocenenie "Zlatý Amos" v celoštátnej súťaži. Bol totiž zvolený za naj učiteľa fyziky. Čo prezradil o svojej práci a ako vníma veľkú poctu?

Nicole Regecová
Ilustračný obrázok k článku Zvolenský učiteľ získal prestížne ocenenie: Stal sa najobľúbenejším fyzikárom na Slovensku!
Zdroj: Gymnázium Ľudovíta Štúra

Fyzika nepatrí na školách k najobľúbenejším predmetom pre svoju vysokú náročnosť. Ale na Gymnáziu Ľudovíta Štúra vo Zvolene je to asi naopak. Práve fyzika prináša študentom i učiteľom nielen vynikajúce výsledky na rôznych súťažiach, ale aj radosť z vyučovania tohto predmetu.

Pred časom získali 1. miesto na celoštátnej súťaži v Stredoškolskej odbornej činnosti za fyzikálny projekt „Lapač iónov“ študentky Andrea Škvareninová a Radka Veselá. Cenou Mateja Bela predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja za prípravu žiakov na súťažiach bola zase ocenená učiteľka fyziky Beatrix Prokajová.

A v celoštátnej ankete o najobľúbenejšieho učiteľa „Zlatý Amos“, v kategórii naj učiteľ fyziky, skončil na prvom mieste pedagóg Gymnázia Ľudovíta Štúra Marek Balážovič, ktorý si v Historickej radnici v Košiciach tento mesiac prevzal ocenenie. Návrh podali jeho bývalí žiaci, ktorí v súčasnosti už študujú na vysokých školách. My sme sa oceneného vyspovedali v krátkom rozhovore.

Aký je to pocit byť ocenený titulom najlepší učiteľ fyziky?

Tituly alebo ankety nemusia vždy hodnoverne reflektovať skutočnosť. Zvlášť v spojitosti dvojice slov najlepší a učiteľ, je to pomerne trúfalá kategória na objektívne zhodnotenie. Prekvapilo ma to, ale samozrejme, je to príjemný pocit. Beriem to ako pozitívnu spätnú väzbu.

Baví vás vaša práca?

Povolanie učiť nie je až tak o zábave, ale má nemalý potenciál zmysluplnej práce. Ten spolu i s tou radosťou má aj u mňa kam rásť. Často ma mrzí, že nemôžem veci robiť inak a lepšie. Možnosti uplatňovania lepších trendov a metód, ktoré by priniesli viac dobrého ovocia v kvalite aj chuti do vzdelávania, majú stále pomerne veľké systémové limity.

Hlavne na prírodovedných predmetoch sa celoplošne boríme s problémom možnosti širšieho uplatnenia praktických cvičení, objavovania, experimentovania a meraní. Chcem veriť, že raz, snáď hodnotovo zrelší, nájdeme ochotu uvoľniť priestor aj takému učeniu a že učiaci a učení v ňom získajú viac múdrosti aj potešenia.

Vy síce učíte svojich študentov každý deň, ale naučili niečo aj oni vás?

Častejšie sa pýtam – učím, ale naučili sa niečo odo mňa? V spleti ľudí, s ktorými prichádzam do kontaktu nemám úplne vyšpecifikovanú skupinu v zmysle žiaci a tí druhí, takže asi na to neviem jednoducho odpovedať. Ale ako v komkoľvek inom, ak vidím niečo pozitívne, snažím sa inšpirovať. Nemyslím tým napodobňovanie nejakých osobných talentov, tie by boli často nedostihnuteľné, skôr osobnostných postojov, malých láskavých činov veľkých.

Čítajte tiež:

Romantický príbeh ako z rozprávky: Keď iba 18-ročný Zvolenčan požiada priateľku o ruku

Americký sen rapera vo Zvolene: Najprv sa mu smiali, teraz ho uznávajú

Zdroj: Gymnázium Ľudovíta Štúra