Jaroslav Dodok Životný štýl

Najväčšie záhady o cestovaní lietadlom sú odhalené

Aké je najbezpečnejšie miesto v lietadle? Čo sa deje s odpadom v toalete na palubách lietadla? Prečo väčšina spoločností vynecháva na palube rad sedadiel s číslom 13? Odpovede na „záhady“ o lietaní sú vďaka portálu o lietaní Skyscanner odhalené.

Leto sa už pomaly blíži k svojmu koncu a spolu s ním aj najobľúbenejší čas dovoleniek. Než začnete plánovať tú ďalšiu, pozrite si odpovede na otázky o lietaní, ktoré väčšina pasažierov túži poznať, no bojí sa spýtať.

Opije sa človek počas letu v oblakoch rýchlejšie ako na zemi?[/size][/co­lor]

Výsledky štúdií Dr. Bhushana Kapura z University of Toronto dokazujú, že promile alkoholu v krvi sa vo zvýšenej nadmorskej výške nezvyšuje. Cestujúci však majú tendenciu piť viac v kratšom časovom úseku, čo ich často necháva v stave opilosti. Táto mylná predstava vychádza aj z účinkov hypoxie – podmienok so znížením prísunom kyslíka v dôsledku nízkeho tlaku a vysokej nadmorskej výšky. Práve tá sa môže postarať o symptómy zhodujúce sa s opilosťou.

Čo sa stane s ľudským odpadom z toaliet na palube?[/size][/co­lor]

Letecké spoločnosti nemajú povolené zbavovať sa odpadu počas letu – bez ohľadu na to, nad akou oblasťou sa práve nachádzajú. Z minulosti je však známych niekoľko prípadov, kedy došlo k trhlinám. V lietadlách väčšinou vzniká tzv. „modrý ľad“ – ľudský odpad, ktorý sa po kontakte s tekutým dezinfekčným prostriedkom vo veľkej nadmorskej výške mení na ľad. Spoločnosti sa ho spolu s odpadom zo servírovaných jedál zbavujú až po pristátí. Známy je však prípad z Veľkej Británie, kedy starší pár sediac na záhrade videl, ako „modrý ľad“ pristál na streche ich domu a následne priamo na ich hlavách. Po sebe zanechal ostrý zápach moču – rovnaký, ako keby bol rozpustený.

Musia letušky spĺňať kritériá ohľadom výšky a váhy?[/size][/co­lor]

Pravidlá nenariaďujú letuškám, koľko môžu pribrať v oblasti pásu, avšak hovoria o „proporčnej váhe v závislosti od výšky“. Členovia posádky sa musia zmestiť do sedadla a ľahko prejsť cez únikový východ. Čo sa týka výšky, mali by sa zmestiť do rozmedzia 160–185cm.

Čo sa stane, keď pilot odíde na toaletu?[/size][/co­lor]

Možno ste si počas letu už všimli, že občas náhodne a bezdôvodne zasvieti ikona s bezpečnostným pásom. Nejedná sa vždy o turbulencie – podobný prípad nastane, aj keď si pilot potrebuje odskočiť. Člen posádky vtedy stráži dvere štartovacej paluby, až kým sa pilot nevráti na svoje miesto.

Môže blesk spôsobiť zrútenie lietadla?[/si­ze][/color]

Lietadlá sú častým cieľom bleskov počas búrok – ročne tak zasiahnu v priemere asi jedno lietadlo. Avšak v dôsledku blesku sa od roku 1967 nezrútilo ani jedno dopravné lietadlo. Stroje totiž musia prejsť mnohými testami zameranými na odolnosť proti bleskom. Vonkajší plášť väčšiny z nich je z hliníka, ktorý slúži ako dobrý bleskozvod. Prúd potom prebieha od miesta zásahu zväčša k zadnej časti lietadla.

Prečo v lietadlách chýba rad sedadiel s číslom 13?[/size][/color]

Air France, Emirates, Ryanair či Lufthansa – to je len niekoľko spoločností, na ktorých chýba rad sedadiel s číslom 13. Aerolinky sa ich často vzdávajú najmä kvôli poverčivým cestujúcim. Lufthansa okrem toho vynecháva aj rad sedadiel s číslom 17, ktoré sa považuje za nešťastné v Taliansku a Brazílii.

Môžu zapnuté mobilné telefóny spôsobiť zrútenie lietadla?[/si­ze][/color]

Experti tvrdia, že elektromagnetické vlny vysielané mobilnými telefónmi môžu narušiť funkciu elektronických zariadení potrebných pre navigáciu lietadla, a tak spôsobiť aj dopravnú nehodu. Vyšetrovanie uskutočnené magazínom New York Times z uplynulého roku však tieto dohady vyvrátilo. Platné nariadenia aj naďalej povoľujú aerolinkám zákaz používania akejkoľvek elektroniky, ktorá môže ohroziť bezpečnosť na palube.

Ktoré sedadlo v lietadle je najbezpečnejši­e?[/size][/co­lor]

Najbezpečnejšie je sedadlo najbližšie k únikovému východu. Dokazujú to výsledky výskumu Univerzity v Greenwichi, ktorá preskúmala 105 najväčších leteckých nehôd vo svete. Sedadlá päť radov pred a za únikovým východom poskytujú v prípade požiaru najväčšiu šancu na záchranu. Rozdiel medzi miestom pri okne a pri uličke vraj v prípade nebezpečenstva nie je dôležitý. Výskum ďalej uviedol, že pasažieri v prednej časti lietadla majú 65-percentnú šancu na záchranu, pasažieri v zadnej časti len 53-percentnú.

student24/webnoviny foto: sita

Tento článok nie je možné komentovať.

Rýchle správy

Najčítanejšie