Peter Dóža Rozhovor

Rozhovor s D. Čaplovičom: O psychotestoch neuvažujem...

Šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič sľubuje viaceré zmeny a novinky. V stredu navštívil Gymnázium B.S. Timravy v Lučenci. Minister sľúbil, že všetky reformy, ktoré chystá budú viesť ku skvalitneniu vzdelávania. Viac v rozhovore...

Ilustračný obrázok k článku Rozhovor s D. Čaplovičom: O psychotestoch neuvažujem...
Foto: Jaroslav Dodok

Chystajú sa nejaké prevratné zmeny a reformy v školstve? K čomu tieto zmeny budú viesť? „Budú viesť predovšetkým k tomu, aby sa naši žiaci a študenti mohli vzdelávať v kvalitnejšom prostredí, aby mohli dostávať stále lepšie a lepšie poznatky a aby mladí ľudia od útleho veku nepodliezali latku. Cieľom bude aby mohli viesť úspešní život.“

Čo sa stane s 8-ročnými gymnáziami? „Podľa zákona, ktorý platí o výchove a vzdelávaní z roku 2008, je určené že ich bude 5 percent na našich školách, gymnáziách. Týchto 5 percent samozrejme v rámci celého Slovenska bude zachovaných a vrátime sa k tejto hodnote, hlavne pre talentované deti počnúc piatou triedou základnej školy.“

Plánujete v najbližšej dobe nejaký rebríček alebo rating stredných škôl? „Rating je ľahko urobiť, pretože máme ratingové agentúry na rôzne situácie, hlavne zo Spojených štátov amerických. Netýka sa to však školstva ale hlavne financií a politiky a viac-menej konkrétne kritériá často nie sú určené. Musím najskôr určiť konkrétne kritériá, aby sa školy mohli s predstihom roku, dvoch na ne pripraviť. Tieto kritériá by sa samozrejme dohodli po vzájomnej dohode a s asociáciou aj riaditeľov štátnych gymnázií, združených škôl aj súkromných gymnázií. Nemenili by sa po čase ale boli by platné dlhodobo a na základe toho budeme robiť rating.“

Psychotesty sa po väčšine týkajú len študentov. Nechystáte nejaké takéto psychotesty aj pre profesorov? „Zatiaľ o takom niečom neuvažujem, ale chcem dosiahnuť predovšetkým to, aby na jednej strane bol profesor pre študenta vzor, aby učiteľ nemal len povinnosti, ale aj práva a na druhej strane, aby rodičia nemali len práva, ale mali aj povinnosti a zodpovednosť za výchovu. Zrejme k takémuto testu nateraz nepôjdeme, ale budeme sa snažiť vytvoriť atmosféru priateľstva, úcty , vzájomnej lásky a vyvarovať sa ubližovania si navzájom.“

Nakoniec by sme vám položili jednu takú osobnú otázku ak smieme. Bolo vždy vašim cieľom stať sa ministrom školstva? „V mladosti som chcel byť najskôr rušňovodičom, neskôr farárom . Na strednej škole som však holdoval histórií. Nakoniec som absolvoval históriu a dejiny. Vždy som chcel pracovať vo vede a prednášať , čo som aj robil dlhé roky. Hneď ako som vstúpil do politiky roku 2001, bolo mojou túžbou stať sa ministrom školstva a zmeniť niektoré veci. Tento sen sa mi splnil po 10 rokoch a dúfam, že ho zvládnem.“

Nesmieme zabudnúť samozrejme ani na pani riaditeľku. Po odchode ministra školstva sme sa jej spýtali na jej dojmy a pocity.

„Som veľmi rada, že si pán minister našiel čas prísť aj na našu školu a mal možnosť vidieť vyučovanie prírodovedných predmetov v laboratóriách a odborných učebniach. Mohli sme odprezentovať naše výsledky v ostatných rokoch, ktoré naša škola dosiahla. Myslím si, že sme sa mali aj čím pochváliť ale na druhej strane je samozrejme veľa vecí, najmä v materiálnej oblasti, ktoré potrebujeme riešiť cez projekty z európskych fondov. Potešilo ma, že si našiel čas aj na otázky kolegov, aj študentské. Chcem sa mu poďakovať, že pri jeho pracovnej vyťaženosti navštívil práve našu školu.“   student24/Filip Hus­zár

Rozhovor Caplovic GBST LC
8
Galéria

Tento článok nie je možné komentovať.

Rýchle správy

Najčítanejšie