Školy učia o financiách viac než pred rokom, ale stále to nie je ideálne
Žiaci na základných a stredných školách sa o financiách v školskom roku 2012/2013 učili viac ako v predchádzajúcom školskom roku. Úroveň vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti na školách však nie je na optimálnej úrovni a treba ho zefektívniť.

Vyplýva to zo Správy o stave vzdelávania zameraného na podporu rozvoja finančnej gramotnosti, ktorú dnes zobrala vláda na vedomie. Na rokovanie ju predložilo ministerstvo školstva.
Zlepšilo sa to o desiatky percent
Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) zistila, že v školskom roku 2012/2013 obsah Národného štandardu finančnej gramotnosti zahrnulo do vzdelávacích programov 86 základných škôl, alebo spracovalo ako jeho prílohu takmer 77 percent kontrolovaných základných škôl. V predchádzajúcom školskom roku finančné vzdelávanie zapracovalo do učiva iba 28,5 percenta škôl.
Zlepšenie zaznamenala inšpekcia aj na stredných odborných školách. Finančné vzdelávanie tam do učiva zahrnulo takmer 92 percent kontrolovaných škôl, pričom v predchádzajúcom školskom roku to bolo asi 51 percent. Od apríla 2010 do decembra 2012 sa v rámci akreditovaných vzdelávacích programov zameraných na finančnú gramotnosť vzdelávalo vyše 2400 učiteľov.
Treba v tom pokračovať
„Je potrebné pokračovať v činnostiach, ktoré zvyšujú povedomie spoločnosti o finančnej gramotnosti, ako aj pokračovať v činnostiach podporujúcich skvalitňovanie procesu výchovy a vzdelávania a zvyšovania odbornej spôsobilosti pedagogických zamestnancov v procese výučby,“ zhodnotilo ministerstvo školstva.
Dôležitým krokom k efektívnejšiemu rozvoju finančnej gramotnosti na školách má byť pokračovanie v kontrolách ŠŠI zameraných na úroveň finančnej gramotnosti na školách od roku 2014/2015. Zručnosti žiakov v oblasti finančnej gramotnosti má merať Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Ústav odštartoval v tomto roku projekt, v rámci ktorého plánuje vytvoriť veľkú databázu elektronických úloh pre testovanie. „Budú sa vytvárať aj testy pre kľúčové kompetencie, ktorých súčasťou je aj štatistická a finančná gramotnosť,“ uvádza sa v materiáli. Testy vytvorené v projekte umožnia učiteľom zhodnotiť a diagnostikovať úroveň vedomostí a zručností žiakov a na základe výsledkov týchto testov nastaviť a skvalitňovať formy a metódy vyučovania v triede.
Témy finančného vzdelávania majú získať viac priestoru v rámci povinného učiva pri aktuálnej revízii štátnych vzdelávacích programov. V rámci Koncepcie ochrany spotrebiteľov na finančnom trhu, ktorú pripravuje ministerstvo financií, dostanú rezorty školstva a financií za úlohu vytvoriť model systematického a celoplošného finančného vzdelávania, a to v termíne do 1. januára 2016.