Jaroslav Dodok Univerzity

Slovenskí študenti získali titul majstrov Európy v robotickej súťaži

Víťazstvom v Európskom kole prestížnej technickej súťaže Freescale Cup v Paríži si vybojovali postup medzi desať najlepších tímov na augustové svetové finále v Číne.

Ilustračný obrázok k článku Slovenskí študenti získali titul majstrov Európy v robotickej súťaži
Foto: Jaroslav Dodok

Trojica chalanov tromfla tímy z celej Európy

Študenti Fakulty elektrotechniky a informatiky (FEI) Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave zvíťazili v Európskom kole prestížnej technickej súťaži Freescale Cup v Paríži a postupujú medzi desať najlepších tímov na augustové svetové finále v Číne. Poslucháči bakalárskeho štúdia Marek Lászlo, Norbert Gál a Róbert Nehánszki vytvorili algoritmus, ktorým dokázali poraziť tímy z celej Európy.

Súťaž Freescale Cup organizuje významný svetový výrobca polovodičov, firma Freescale. Úlohou súťažiacich je naprogramovať autíčko tak, aby sa dokázalo adaptovať na neznámu trať vyznačenú čiernym vodiacim pásikom a prejsť ju čo najrýchlejšie. Autíčko musí byť úplne autonómne a od štartu do jeho pohybu nesmie človek ďalej zasahovať. Počíta sa najlepší čas z dvoch okruhov. Práve to využili študenti tímu FEI-minetors.

Nebolo to také jednoduché

Prvé kolo využili na vytvorenie vnútornej mapy trate, takže druhé kolo mohlo autíčko prispôsobovať rýchlosť už známej trati. Na rovinkách maximálnou možnou rýchlosťou, v zákrutách samozrejme pomalšie. „Súperov tak porazili s trojsekundovým náskokom, hoci pomalá ‚mapovacia‘ jazda v prvom kole vyvolala úškrny na tvárach nejedného súpera. O to väčšie bolo prekvapenie z rýchlej a sebaistej jazdy v druhom kole. O náročnosti súťaže svedčí aj fakt, že z celkového počtu 28 súťažiacich tímov dokázala len polovica úspešne prejsť celú dráhu,“ informoval Richard Balogh z FEI STU.

Celkovo sa súťaže zúčastnilo niekoľko stoviek študentov prvého stupňa štúdia z technických univerzít z celej Európy vrátane Francúzska, Talianska, Nemecka, Ruska či Českej republiky. Na STU v Bratislave sa do súťaže zapojilo päť tímov, v Paríži reprezentoval víťaz univerzitného kola.

Študenti pracovali so senzormi čo najpresnejšie

Úspešnému absolvovaniu súťažnej trate predchádzali desiatky hodín náročnej práce. Všetci študenti síce dostali rovnaký základ – podvozok s motormi, kameru a riadiacu jednotku Freescale Quorivva MPC5604B, ale zvyšok museli spraviť sami. Najprv bolo treba autíčko poskladať a vyriešiť umiestnenie komponentov, najmä kamery. Potom nasledovala analýza a spracovanie signálov z kamery, motorov a prídavných senzorov. Samotný riadiaci algoritmus sa potom musel vysporiadať nielen so zákrutami a znížiť rýchlosť tak, aby autíčko neopustilo dráhu, ale aj s križovatkou, kopčekom a retardérmi, na ktorých sa autíčko poriadne roztriaslo.

Keďže súťaž bola určená len pre študentov prvého stupňa vysokoškolského štúdia, museli preukázať schopnosť naučiť sa samostatne aj veci, ktoré budú preberať až vo vyšších ročníkoch. „Programovanie autíčka zabralo desiatky hodín. Najviac problémov sme mali so spracovaním obrazu z riadkovej kamery a elimináciou rušenia,“ uviedol člen víťazného tímu Marek Lászlo. „Problémom bolo najmä správne vedenie autíčka v zákrutách, pretože opustenie dráhy čo len jedným kolesom sa trestalo diskvalifikáciou,“ doplnil ho ďalší člen tímu Norbert Gál. Skúsenosti získané v súťaži sa premietajú aj do výučby v študijných programoch Priemyselná informatika a Automobilová elektronika na FEI STU.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM