Kornel Kubík Univerzity

Študenti ukázali najúspornejšie vozidlo na Slovensku: Mieria s ním na súťaž do Holandska

Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU) vytvorili prototyp najúspornejšieho vozidla na Slovensku. Chystajú sa s ním totiž v polovici mája do holandského Rotterdamu na súťaž Shell Eco-marathon.

Ilustračný obrázok k článku Študenti ukázali najúspornejšie vozidlo na Slovensku: Mieria s ním na súťaž do Holandska
Zdroj: TASR

V uliciach mesta sa tam dve stovky tímov budú snažiť prejsť na futuristických automobiloch čo najdlhšiu vzdialenosť na jeden liter benzínu, nafty či etanolu. Prototyp svojho vozidla dnes slovenskí študenti na Primaciálnom námestí v Bratislave slávnostne ukázali verejnosti.

Pracovali od jesene

Na dizajnovom a technickom koncepte prototypu pracovalo 13 študentov od jesene minulého roku. Karosériu a komponenty začali vyrábať vo februári. „Zatiaľ čo minulý rok sme mali hlinkový rám, na ktorom bola vyrobená karoséria, teraz je naša karoséria samonosná. Vyrobili sme len formu, ktorú sme zlepili a vyzerá to tak, že tam žiadny rám nie je,“ vysvetľuje Daniela Welnitzová, ktorá je kapitánkou študentského tímu FME Racing Team. Do súťaže sa totiž slovenskí študenti strojárstva tento rok zapájajú po druhý raz.

Študenti tento rok ušetrili na váhe vozidla aj 20 kilogramov. Vozidlo, s ktorým študenti vyrazia do holandských ulíc, je dlhé približne 2,5 metra a široké a vysoké asi 80 centimetrov. Váhu návrhári nepoznajú. „Nemáme takú, na ktorej by sme vozidlo odvážili, ale predpokladáme, že má 30 až 40 kilogramov (kg),“ vraví Welnitzová. Vlani ich auto vážilo 60 kg.

Zmeny neobišli ani motor. Študenti ho však ešte upravujú. Chcú dosiahnuť maximálnu úspornosť. „Zariadiť tiež ešte musíme interiér,“ dodáva kapitánka.

Do vozidla sadne študentka

Práve Daniela Welnitzová bude tá, ktorá si do vozidla sadne na pretekoch v Rotterdame. Vyberal sa totiž najľahší člen tímu a Daniela váži 50 kilogramov, čo je najnižšia dovolená hmotnosť na súťaži. S vozidlami sa preteká 40 minút a desať kôl, počas ktorých prejdú súťažiaci 16,3 kilometra (km). „Máme pritom neobmedzený počet pokusov. Keďže je tam ale veľa tímov, stihneme také tri,“ vysvetľuje kapitánka. Na trati je vždy podľa jej slov približne 25 až 30 malých áut a preto sa často stáva, že vozidlá do seba narazia, alebo sa prevrátia. Priemerná rýchlosť na pretekoch je 25 km za hodinu. Minuloročný prototyp slovenských študentov dokázal dosiahnuť maximálnu rýchlosť 60 km za hodinu.

Súťažiť bude 200 vozidiel

Dekan strojníckej fakulty Ľubomír Šooš je na svojich študentov patrične hrdý. „Lepšie meno slovenskému vysokému školstvu neurobíme nikde inde, ako práve na takýchto vedomostno-praktických súťažiach. Tu dobrý technik musí skĺbiť svoje vedomosti a musí ukázať praktické zručnosti,“ podotýka dekan.

Nezvyčajné automobilové preteky sa uskutočnia 15. až 18. mája, a to už po 30. raz. O titul kráľa úspornej jazdy bude bojovať vyše 200 inovatívnych vozidiel. Rekord drží Team Polytech z francúzskeho mesta Nantes s 4896,1 km na liter. Vlani slovenskí študenti prešli so svojím vozidlom pre problémy na trati 100 km. Tento rok číslo odhadnúť nechcú, na 300 km si ale trúfajú. FME Racing Team sa tento rok prihlásil aj do súťaže o najlepšiu technickú inováciu. Ide o tzv. off-track ocenenie pre tím, ktorý preukáže vynachádzavosť a invenciu pri stavbe vozidla.

Študenti vytvorili najúspornejšie vozidlo na Slovensku
9
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM