Na hodinu s radosťou? Keby existoval spôsob, ako si uľahčiť prácu, radi
Na hodinu s radosťou?
Keby existoval spôsob, ako si uľahčiť prácu, radi by sme ho využili. Množstvo mladých ľudí si dnes myslí, že v škole sú za trest a to čo sa učia, pre nich nie je to pravé orechové. No a učitelia majú zas pocit, že mladým nezáleží na vzdelávaní, že sú neaktívni a možno častokrát aj leniví.
Na medzinárodnom školení Marker CS pre pracovníkov s mládežou účastníci diskutovali o tom, ako zatraktívniť vyučovanie tak, aby mladí chodili na hodiny s radosťou. Kľúčom k úspechu je takzvaná analýza potrieb. Tento na prvý pohľad náročný pojem, je niečo, čo mnohí učitelia už vo svojej praxi využívajú. Ak sa naň zamerajú, dokážu získať výsledky doteraz nepoznané.
Na čo je dobrá analýza potrieb?
Analýza potrieb je tým najjednoduchším spôsobom, ako sa dozvedieť viac o mladých ľuďoch, ktorých chceme niečo naučiť. Je súčasťou vzdelávacej logiky, ktorá je pre pedagógov už dávno známa. Vďaka analýze potrieb, môže každý učiteľ ušiť vzdelávanie na mieru pre svojich žiakov.
Poďme sa pozrieť na to, ako krok po kroku zrealizovať takúto analýzu.
Ukážeme si to na príklade hodiny ekonómoie. Kvôli nahusteným osnovám sa téma preberá po povrchu a na hodinách chýbajú žiakom prepojenia s praktickým životom. Existuje spôsob ako sa presne dozvedieť čo mladým na vyučovaní chýba.
Ako na to?
Nebojte sa opýtať. To je základom analýzy potrieb, ktorú v prípade záujmu môžete spraviť aj jednoduchým dotazníkom. V ňom napíše otázky, ktoré sa budú týkať toho čo by sa chceli žiaci škole na hodine ekonómie dozvedieť. Možno zistíme, že študentov zaujíma, prečo ich rodičia nestíhajú platiť hypotéku, ako zarobiť svojich prvých 1 000€ a ako ich za rok zdvojnásobiť. To všetko sú príklady, ktorými môžeme mladých ľudí niečo prakticky naučiť. Napríklad tak, že si na jednej z hodín spravíme rozpočet domácnosti alebo sa pozrieme na to ako fungujú poistky. Ako z 10 investovaných eur zarobiť 100 eur.
Prečo je teda dôležité mladých ľudí počúvať?
Každé dieťa má inú potrebu, podľa toho z akého mesta pochádza, z akej rodiny, aké sny, ciele a ambície má. Ak sa to podarí učiteľovi zisti, dokáže si mladých ludí získať, dokáže reagovať presne na to čo ich zaujíma ponúkne im atraktívnejšie možnosti vyučovacej hodiny. Mladí si takto odnesú z vyučovacej hodiny zážitky, informácie, zručnosti a budú vedieť, že učiteľ pripravil hodinu priamo pre nich.
,,Tým, že rozumiem, čo potrebujú moji účastníci školení, v prípade učiteľov žiaci, môžem prispôsobiť rýchlosť práce na hodine. V momente, keď žiaci svoje potreby zdieľajú s ostatnými spolužiakmi, môžu sa v triede vzájomne podporiť," uviedla Monika Novosádová, lektorka projektu Marker CS.