Spoveď obľúbenej pedagogičky bystrického gymnázia: Občas naozaj prežívame
Bežne učí gymnazistov matematiku či deskriptívnu geometriu, posledné dni sa však za katedru nepostavila. Obľúbená učiteľka Katarína Magyarová z banskobystrického Gymnázia Jozefa Gregora Tajovského patrí tiež medzi tých, ktorí štrajkujú za lepšie podmienky v školstve. Vyspovedali sme ju v rozhovore.
Banskobystrická učiteľka Katarína Magyarová žije v Banskej Bystrici 16-ty rok. Rodáčka z Muráňa tu pracuje už 19 rokov. Prisťahovala sa sem kvôli práci, no naše mesto sa jej páčilo už od detstva. Od septembra 1997 pôsobí na Gymnáziu Jozefa Gregora Tajovského, kde učí matematiku a deskriptívnu geometriu. Ako sama hovorí, má tak za sebou „tajácku 18-tku“. V posledných dňoch ju však v triedach školy nevidno. Aj ona totiž patrí k nespokojným učiteľom, ktorí štrajkujú.
Pre a proti
Magyarová učí už dlhé roky. Ako vníma svoju prácu? „Pokúsila som sa o to, aby pár tisícok detí od 10 do 25 rokov logicky rozmýšľalo, rozumelo hlavne tomu z matematiky, čo pre život potrebujú a aby z matematiky nemali traumu. Bolo medzi nimi aj pár úspešných reprezentantov SR na predmetových olympiádach,“ pokračovala učiteľka, ktorá spomenula aj asi dve stovky architektov a neznáme číslo tých, ktorým je deskriptívna geometria dôležitým nástrojom v práci.
Učiteľov v štrajku trápia hlavne platy. Zisťovali sme, či sa z nich podľa učiteľky z gymnázia dá vyžiť. „Čo je to vyžiť? Aj bezdomovec bez príjmov vyžije. Ide o kvalitu života. A tá je rôzna. Občas naozaj prežívame. Nebudem si sťažovať, ale nepamätám sa a možno ani moje dcéry, kedy som okrem hlavnej práce nerobila kadečo iné, aby som si aj ja mohla spríjemniť život,“ prezradila s tým, že keď nemá alebo má málo, prípadne niečo chce, nájde si aj inú prácu, lebo nechce prežívať, ale žiť.
„Štrajkujem. Dokedy? Neviem. Bola som aj v Bratislave, chcela som. Nikto ma nespolitizoval. Pokúšala som sa o brainstorming pre a proti štrajku. Toho prvého bolo podstatne viac,“ povedala Magyarová, ktorá spomenula len niečo z kategórie „pre“, z iných oblastí ako je plat učiteľa:
- „Pýtala som sa mojich žiakov, kedy naposledy videli učebnice matematiky? Niektorí nikdy, o deskriptívnej geometrii ani nehovorím“
- „Prázdniny 1 – Veľa, preveľa, zbytočne… Učivo sa neredukuje, učím predmety, z ktorých veľa žiakov maturuje a to je zaväzujúce, nestíhame.“
- „Prázdniny 2 – Učiteľ musí každý deň, hodinu čerpať dovolenku, náhradné voľno (ak vôbec má), my toľko dovolenky ani nemáme… Na dovolenke často pracujem, aby som si predpripravila pracovné listy, zbierky, príklady, písomky.“
- „Pracovná doba – Naivné rozmýšľanie, že vraj robíme len pár hodím a ešte máme aj prestávky… Len naši rodinní príslušníci vedia, čo a kedy robíme, hlavne to, kedy na nich nemáme čas. Verím, že aj rodičia mojich žiakov, ktorí so mnou komunikujú aj vo večerných hodinách, vedia, že naša práca nie je len o počte odpracovaných hodín v budove školy. Naša práca má aj iný rozmer.“
V podpornom tíme
Magyarová povedala aj svoj názor na to, prečo táto nespokojnosť učiteľov vyústila až do takého hromadného štrajku. „Keď je niečo choré, liečime to, aspoň sa pokúšame, aj keď to často nie je jednoduché. Školstvo sa dlhodobo „nelieči“. Často sa len udržiava pri živote, dostáva „výživové doplnky, infúzie“, aby ostalo pri živote,“ povedala s tým, že väčšina učiteľov sa snaží pomôcť ozdravovaniu, ale ich liečebné metódy sa hŕstke ľudí na ministerstve nepozdávajú.
Aj ona sa aktívne a rôznymi spôsobmi zapája do štrajku. „Snažím sa pomáhať, kde sa dá. Hlavné slovo prenechávam mladším kolegyniam a kolegovi s väčšou energiou a lepšími nápadmi,“ spomenula s tým, že sama sa radí do podporného tímu, má veľmi veľa priateľov medzi učiteľmi po celom Slovensku, povzbudzuje, nahovára, vysvetľuje, informuje a odpovedá na ich otázky.
Niektorí učitelia už so štrajkom skončili, iní chcú pokračovať do konca týždňa. Banskobystrická učiteľka chce byť však ešte vytrvalejšia. „My hovoríme o dlhšom štrajku, ale nemôžeme všetko prezradiť. Ďakujeme všetkým, ktorí nás podporujú a rodičov, ktorí nám celkom neveria, by sme radi neskôr presvedčili, že sa to oplatilo a vrátili im to prostredníctvom ich detí. Malé víťazstvo už máme za sebou, konečne sme sa ozvali nahlas,“ doplnila.
Štrajk podľa jej slov učiteľov ešte viac spojil. „Veď už len to je obrovské pozitívum, že oveľa viac komunikujeme, pretože posledné roky sme nestíhali, práce pribúdalo. Môj osobný názor je, že na pracovisku, kde pôsobím, sme nastavení fungovať samostatne a pracovať čo najkvalitnejšie. Samozrejme, nikomu neberiem iný názor, len odporúčam, zamyslieť sa nad tým, prečo je iný. Štrajkokazi patria k štrajku – to sme sa všetci kedysi učili. Majú na to rôzne dôvody, pre nás štrajkujúcich pochopiteľné a aj nepochopiteľné. Nehnevám sa na nich,“ povedala Magyarová.
Pripravuje stuhy aj viacúčelový zvonček
Hoci nie všetci učitelia sa aktívne zapájajú do štrajku, cíti u nich podporu. „Podpora je u niektorých takých, ktorí váhajú, boja sa, či od kolegov zo škôl a lokalít, kde je to „mŕtve“. V kolektívoch sa nahlas aj boja prehovoriť o štrajku,“ vysvetlila učiteľka so slovami, že podporu už zažila aj od rodičov, bývalých a aj terajších žiakov, priateľov a verí, že ich bude aj viac.
Stretla sa však už aj s negatívnymi reakciami ľudí. „Negatívnych reakcií je veľa, preveľa, stačí čítať vyjadrenia anonymov na nete. Ja by som im odkázala, že my učitelia nehovoríme o ľuďoch, ktorí majú menej ako my, že im nedoprajeme. Ak sa ozvú, väčšina z nás ich podporí, tak ako nás podporujú lekári a zdravotné sestry,“ pokračovala. Poukázala tiež na to, že ak nie sú spokojní, mali by so svojimi životmi niečo robiť. "Na manifestácii v Bratislave odznela veta: „Problémy netreba odsúvať, treba ich riešiť,"" poznamenala..
Učiteľka sa plánuje zúčastniť aj podujatí v závere týždňa, ktoré sa budú konať v Banskej Bystrici. „Samozrejme, teším sa. Už mám pripravené zelené stuhy – aj pre kolegov, viacúčelový zvonček (vianočný, plaším nim medvede v lese, odzváňam starému,…). Ak stihnem, vyrobím transparent,“ dodala Magyarová so slovami, že chodí, kde sa dá a nesedí iba nečinne doma.
Čítajte tiež:
Štrajk učiteľov v Bystrici: Na Bakossovej sa učí, čo ale na zdravotníckej či GASku?
Priebeh štrajku na bystrických školách: AKTUÁLNE správy zo základiek či priemyslovky
Foto: archív Kataríny Magyarovej