Reportáž: Neformálna konferencia Jump 2013 rozprúdila myšlienky
Vášnivé diskusie, záchvaty smiechu,či originálne výroky. Najočakávaješia konferencia tejto jesene to „rozprúdila“ vo veľkom štýle. Nechýbali ani balóniky s héliom, originálne jedlá a nápoje od Jemine, Poctivo a Jablčnô či hudba v podaní dídžejského dua Gramophon Brothers

Po úspešnom 1.ročníku nenechali organizátori svojej povesti nič dlžní. Jump 2013, neformálna konferencia o nápadoch a skúsenostiach neziskových organizácií a iniciatív, priniesla 10 jedinečných príbehov a 9 prednášok z oblastí ako content marketing, sociálne médiá, podnikanie, či web stránky. My sme si tento event nenechali ujsť a z Jumpu vám prinášame len to najzaujímavejšie!
Takmer 20 ľudí ešte chýba, program však na nikoho nečaká
Je 9:00. Ivan Ježík, riaditeľ Voices (občianske združenie), otvára konferu vtipnou poznámkou, že aj keď ešte chýba 15–20 ľudí, my začíname a oni sa k nám neskôr hádam pridajú. Organizátori sa teda hneď zo začiatku bránia akémukoľvek časovému sklzu. Po krátkom úvode a poďakovaniu sponzorom a partnerom už Ivan pozýva na pódium prvú rečníčku. A nie je ňou nik iný ako Milena Dudášová, mládežnícka delegátka Slovenska za rok 2012 a budúca architektka. Tá si hneď na úvod získava pozornosť publika ľudovým príbehom o gazdovi a jeho koni, ktoré poentou je poukázať na vrtkavosť života a dôležitosť postoja k rôznym situáciám, ktoré nás v ňom môžu stretnúť : „Šťastie, smola –kto vie?“
„Vedela som, že tam chcem niečo priniesť.“ (Milena o pôsobení v OSN)
„Hraj s kartami, ktoré máš…Skús, prinajhoršom to nevyjde. Nastav si vlastný level očakávaní.“ (Milena o postoji k ne/úspechu)
Otvorená kritika Čaploviča a záchvaty smiechu: Takto zaujal publikum učiteľ zo Zaježovej
Po študentke architektúry na Oxforde sa na pódiu svižným tempom striedajú osobnosti tretieho sektora a s publikom zdie ľajú nielen jedinečné príbehy, ale častokrát aj svoj zmysel pre humor. Spočiatku neisté a opatrné publikum sa vďaka neformálnemu vystupovaniu rečníkov pomaly dostáva do varu. Bod zlomu v definitívnom „prelomení ľadov“ však nastáva až vo chvíli, keď pred plénum vystúpi charizmatický Juraj Hipš, riaditeľ Centra enviromentálnej a etickej výchovy Živica.
„Keď som sa chystal na Jump, mama ma varovala: Juraj, ty len nikomu nehovor, ako žiješ.“ (J. Hipš)
„ Ak by mal niekto z vás kontakt na pána Čaploviča, dajte mu prosím vedieť, že ho pozývam k nám do Zaježovej…nech vidí, že ani tie súkromné školy nie sú až také zlé. Videl som ho na jednom videu, kde ukazoval, ako má podľa neho prebiehať výuka. Jediné, čo sa na jeho 20 minútovom monológu menilo, bola postupne schnúca tabuľa.“ – Pri tomto si už môj spolusediaci aj poplače..od smiechu.
Po 1.bloku plynule nasleduje otvorená diskusia s rečníkmi. Účastníci sú aktívni, kladú otázky. Zaujíma ich, ako reagovalo okolie na Milenin prejav pred delegátmi OSN v New Yorku, chcú počuť konkrétne prípady korupcie odhalené vďaka Eve Vozárovej a jej Aliancii FairPlay. Cítiť tu pozitívnu energiu nielen od spíkrov, ale aj samotných účastníkov. Tá sa medzi ostatných preniesla pri neformálnych rozhovoroch počas kávovej prestávky.
Ani druhý blok na nikoho nečaká a organizátori si opäť potrpia na dodržiavanie časového harmonogramu, čo má zásadný vplyv na vnímanie efektívnosti programu očami účastníka. So špecifickým prejavom prechádza Václav Petráš. Prezentáciu Eko-osady Biele Karpaty a svojské vystupovanie okorenil unikátnymi fotografiami z vlastných projektov, ktoré vyvolávajú u prítomných úsmevné, ale aj rozpačité reakcie.
„Po vysokoškolskom živote – pivo, klídek, pohoda, posteľ, občas do školy –prišla realita: spanie na slame.“ (Václav o začiatkoch enviromentálych projektov)
Zaujíma vás viac PR alebo radšej podnikanie? Nech sa páči, vyberte si!
Popoludní konferencia pokračovala prednáškami marketérov, podnikateľov, PR špecialistov,ale aj webhosterov či blogerov paralelne prebiehajúcimi v 3 miestnostiach. S veľkým záujmom sa stretol aj Ľuboš Ľahký, content marketér pre najväčší webhosting na Slovensku, Websupport.. Poslucháči sa dozvedeli niečo o základoch a potrebe content marketingu, ale aj o tom, ako pozmeniť myslenie a vidieť hodnotný obsah okolo seba.
„Robte veci, ktoré sú užitočné alebo krásne.“(Ľuboš Ľahký nielen budúcim marketérom
Aj keď sa oficiálna časť programu pomaly, ale isto chýli ku koncu, tá zábavnejšia, afterJump, ešte len začína a my sme ju využili aj na pýtanie tých najdôležitejších:účastníkov.
„Oslovilo ma, že som tu počula príbehy ľudí, ktorí dosiahli niečo prakticky z ničoho, a chceme sa nimi nielen inšpirovať, ale možno prísť aj s niečím novým.“(Lenka Demková)
„Nabudúce by som uvítal, ak by toto podujatie predĺžili aj na dva dni. Tém, ktoré by sa tu dali rozoberať, je na jeden deň príliš veľa.“ (Michal Pecho z občianskeho združenia Fandango)
„Tento ročník považujeme za veľmi vydarený. Aj keď príprava Jumpu začala už v apríli, stálo to za to. Odmenou mi je však vedomie, že práve na tejto konferencii vznikajú nové priateľstvá, nápady, budúce spolupráce.“ (Ivan Ježík a jeho pohľad na tohtoročný Jump)
A nám už nezostáva nič iné, ako uznať, že tohtoročný Jump priniesol vskutku pestrú zmes inšpirácií, nápadov,ale aj charizmatických osobností či odvážnych vyjadrení na (ne)činnosť politikov. Podarí sa však organizátorom pokračovať v nastavenej latke aj pri príprave budúceho ročníka?
student24/Ľudmila Kostelníková