Veľká kritika Akreditačnej komisie na vysoké školy: Presadilo sa masové vzdelávanie na úkor kvality!
Na Slovensku máme na počet obyvateľov priveľa univerzít a kvalitou zaostávajú za zahraničím. Problémom je aj často alarmujúco nízka kvalita nových docentov a profesorov. Konštatuje to Akreditačná komisia (AK) vo svojej správe o činnosti za rok 2013. Čo všetko vyčíta výškam a odporúča zmeniť?

„Na počet obyvateľov máme priveľa univerzít, ktoré poskytujú všetky tri stupne vysokoškolského vzdelávania. Skladba študijných programov na viacerých vysokých školách je nevyhovujúca a niektoré vysoké školy poskytujú často vzdelávanie bez náležitej kvality a s veľmi slabou väzbou na vedecký výskum. Presadilo sa masové vzdelávanie na úkor kvality,“ konštatuje komisia v správe, ktorú na dnešnom rokovaní vzala vláda na vedomie. V budúcnosti to podľa AK môže mať dôsledky pre oblasť znalostnej ekonomiky, kultúry štátu i výskumu.
Veľa študentov práva a málo technických vied
Komisia pripomína, že na Slovensku máme veľa študentov a programov zameraných na sociálnu prácu, manažment, verejnú správu, právo, politológiu či masmediálnu komunikáciu, no na druhej strane menej študijných programov a študentov v študijných odboroch z prírodných a technických vied. „Problém počtu študujúcich prírodovedné a technické programy súvisí aj so vzdelávacou štruktúrou na stredných školách, ktorú treba neodkladne reformovať,“ zdôrazňuje.
Podľa AK na rozdiel od vysokých škôl v zahraničí u nás po bakalárskom stupni veľká väčšina študentov pokračuje na druhom stupni štúdia. Chýbajú tak vysoké školy orientované na bakalárske štúdium s priamym zameraním na prax. „Samozrejme, že určitá zodpovednosť vedúca k zmene štruktúry poskytovaného vzdelania najmä na 2. a 3. stupni je aj v rukách Akreditačnej komisie, ktorá tkvie vo zvýšení náročnosti pri posudzovaní spôsobilosti vysokých škôl uskutočňovať študijné programy,“ dodáva komisia.
Odstrániť financovanie podľa počtu študentov
AK preto v dokumente predstavila aj niekoľko odporúčaní pre oblasť vysokého školstva. Navrhuje napríklad zlepšiť podporu vedy. „Úroveň vysokého školstva závisí od úrovne vedy a výskumu a opačne,“ vysvetľuje. Odporúča taktiež odstrániť financovanie podľa počtu študentov na vysokých školách, či sledovať študijné programy, ich kvalitu, ako aj štruktúru na fakultách a vysokých školách.
Komisia uvádza, že treba odlíšiť aj kvalitu profesorov a navrhuje zavedenie kategórie „výskumný profesor“. „Problémom je často alarmujúco nízka kvalita novovymenovaných docentov a profesorov,“ argumentuje.
AK taktiež navrhuje znížiť celkový počet bakalárskych programov a zvážiť zavedenie maximálneho počtu študentov pre niektoré študijné programy a zvýhodniť štipendiami študentov technických a vybraných prírodovedných smerov. Súčasné rozdelenie vysokých škôl navrhuje do budúcnosti zmeniť na výskumné univerzity, univerzity, vysoké školy a odborné vysoké školy.
Foto: ilustračné