Jakub Forgács Rôzne

Bystrická odborná škola patrí medzi najstaršie na Slovensku: Študentov motivuje vodičákmi zadarmo

Funguje už takmer 170 rokov a za ten čas pripravila do života tisíce odbroníkov. Banskobystrická stredná škola láka študentov nielen dobrým menom, ale aj možnosťami zárobku a školskou autoškolou.

Ilustračný obrázok k článku Bystrická odborná škola patrí medzi najstaršie na Slovensku: Študentov motivuje vodičákmi zadarmo
Zdroj: TASR

Spojená škola na Školskej ulici v Banskej Bystrici, pod ktorú spadá Stredná odborná škola (SOŠ) automobilová so 400 študentmi, SOŠ elektrotechnická, kde sa vzdeláva 340 študentov a SOŠ podnikania, ktorá má okolo 120 študentov, patrí medzi najstaršie odborné školy na Slovensku. Zabezpečuje prípravu žiakov v učebných a študijných odboroch v profesiách, ktoré pokrývajú odvetvie strojárskeho, automobilového, elektrotechnického priemyslu, digitálnych sietí a tiež obchodu a služieb cestovného ruchu.

Pripravila tisíce odborníkov

Počas 169 rokov pôsobenia na trhu vzdelávania škola nestagnovala a vždy hľadala v odbornom a historickom kontexte optimálne formy, metódy a obsahovú náplň svojej edukačnej činnosti. Od roku 1845 bola zriadená tzv. Nedeľná kovoobrobná škola, ktorá bola neskôr premenovaná na Učňovskú školu a potom na Stredné odborné učilište strojárske. Počas svojej existencie pripravila tisíce odborníkov rôzneho zamerania ako strojári, automechanici, elektrikári, krajčírky, obchodníčky.

Ako konštatoval riaditeľ Spojenej školy v Banskej Bystrici Ján Žuffa, od nového školského roka prešla pod nich aj SOŠ farmaceutická s 52 žiakmi zo Slovenskej Ľupče, ktorá vzdeláva mladých ľudí v oblasti chemickej výroby, teda potenciálnych zamestnancov farmaceutických firiem.

„Chceme mladých ľudí nielen vzdelávať, ale naučiť ich aj pracovať. Často sa stretávame s tým, že mladí nevydržia sedem – osem hodín sústrediť sa na jednu činnosť a osvojiť si pracovné návyky. Prečo je tak málo študentov na technických odboroch? Začínajú s tým už rodičia, ktorí chcú, aby ich deti mali ľahší život. To nie je dobrá perspektíva pre Slovensko. Celý náš región Banská Bystrica, Brezno, Zvolen a Žiar nad Hronom bol už od v minulosti nasmerovaný na tieto odbory,“ vysvetlil riaditeľ Žuffa.

Vodičáky zadarmo

Do prvých ročníkov Spojenej školy v Banskej Bystrici nastúpilo teraz 210 prvákov. Škola ich motivovala aj tým, že všetci si môžu urobiť vodičský preukaz zadarmo. Škola má totiž vlastnú autoškolu.

Takpovediac vlajkovou loďou tejto školy je SOŠ automobilová, ktorá vznikla z bývalého Stredného odborného učilišťa strojárskeho. Je zameraná na servis a opravu automobilov. Bránu školy každoročne opúšťajú mechanici, elektrikári, karosári, či lakovníci, ktorí majú v rukách nielen remeslo, ale aj bohatú prax v školskom autoservise. Tam si vodiči dávajú opravovať autá za výhodnejších cien s istotou, že na mladíkov dozerajú majstri odborného výcviku. Tí však majú po skončení školy prax aj v iných autoservisoch v Banskej Bystrici, Zvolene, Brezne či v Žiari nad Hronom.

„Vybudovali sme vlastné pracoviská odborného výcviku, pre autoopravárov vo Vlkanovej, ktoré sú vybavené špičkovou technikou, rovnakou ako v renomovaných autoservisoch. Hoci sú v ňom reálne podmienky ako v iných servisoch, predsa len študenti to stále vnímajú ako školský servis. Preto sme nadviazali užšiu spoluprácu so servismi v regióne, aby študenti spoznali kultúru práce, režim firmy, získali zručnosti a osvojili si určité hodnoty a isté návyky,“ pripomenul Žuffa.

Študenti zarobili desaťtisíce eur

Len za vlaňajší rok študenti na opravách motorových vozidiel v školskom autoservise zarobili okolo 150 000 eur, ktoré škola obratom investovala do nákupu novej diagnostickej techniky servisu. Pred rokom do prevádzky spustila z vlastných peňazí aj autolakovňu za vyše 90 000 eur.

Ako dodal riaditeľ, ich škola tzv. duálny systém vzdelávania nikdy neprerušila a hoci z hľadiska zákona nie je v súčasnosti ešte doriešený, u nich v praxi beží stále. „Sme silná škola, ale nie všetky majú také možnosti ako naša. No keď nebudú spolupracovať s firmami, ich žiaci sa nedostanú k novým technológiám. Keď náš študent opustí školu, musí byť pripravený na päť – šesť rokov dopredu, a to sa nedá bez novej technológie a strojov, akými disponujú zamestnávatelia,“ uzavrel Žuffa. Podľa neho školy musia kráčať s dobou, prispôsobiť sa trendom a najmä trhu práce.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM