Kornel Kubík Rozhovor

ROZHOVOR s ministrom školstva: Čo chce spraviť s nekvalitnými vysokými školami?

Na Slovensku je vysokých škôl veľa, nie všetky sú kvalitné, ako by sme si predstavovali, a nie všetky reagujú na potreby trhu práce, povedal minister školstva Peter Pellegrini v rozhovore pre TASR. Prinášame vám z neho výber odpovedí na otázky o vysokých školách.

Ilustračný obrázok k článku ROZHOVOR s ministrom školstva: Čo chce spraviť s nekvalitnými vysokými školami?
Zdroj: TASR

Ako ste spokojní so stavom vysokého školstva na Slovensku? Váš predchodca hovoril, že je veľa vysokých škôl a mnoho absolventov končí na úradoch práce. Ako to vnímate vy?

Je pravda, že ten počet vysokých škôl na Slovensku je k počtu obyvateľov relatívne vysoký. Ročne nás vysoké školstvo stojí viac ako pol miliardy eur. To nie je malá suma, s ktorou, samozrejme, vysoké školy hospodária veľmi samosprávne. Na druhej strane treba povedať, že nie všetky dosahujú kvalitu, akú by sme si predstavovali. Nie všetky reagujú na potreby trhu práce.

Čo s takými vysokými školami?

V prvom rade dnes prebieha veľká komplexná akreditácia, ktorá by do roka mala ukázať to, v akom stave je vysoké školstvo, ktoré univerzity môžu zostať univerzitami, ktoré vysoké školy ešte spĺňajú parametre vysokej školy. A ja si veľmi dobre viem predstaviť, že ak dostanem na stôl jedno kvalifikované rozhodnutie akreditačnej komisie, že niektorá škola by mala zaniknúť, budem bez akýchkoľvek problémov ochotný takéto rozhodnutie podpísať.

Minimálne čo chcem spraviť, je to, aby sme čo najskôr, ale naozaj spravodlivo začali informovať študentov stredných škôl, aká je kvalita absolventov vysokých škôl a ich pravdepodobné umiestnenie na trhu práce. Či nájdu uplatnenie v tom, čo vyštudovali. Takýto ranking by mohol vytvárať slušný tlak na rodičov a žiakov, keď si vyberajú vysokú školu, aby išli naozaj len tam, kde sa im to oplatí a kde nájdu zamestnanie. Tak by mohol začať klesať záujem o tie školy, ktoré sú neefektívne a možno prirodzeným spôsobom by mohli takto ekonomicky zahynúť a zaniknúť.

Kedy by mal vzniknúť takýto ranking?

Teraz výrazne posilňujeme Inštitút vzdelávacej politiky po vzore Inštitútu finančnej politiky na ministerstva financií. Je to analytický útvar, aby sme zaviedli naozaj do hodnotenia školstva jasné fakty, aby sme neriadili školstvo len na základe emócií. Takže pracujeme s kolegami na tom rankingu, aby sme v spolupráci s ministerstvom práce a Sociálnou poisťovňou vedeli takýto spravodlivý ranking čo najskôr zverejniť.

Hovoríte, že školstvo by sa nemalo riadiť na základe emócií. Bývalé vedenia rezortu sa neriadili podľa čísiel, ale podľa emócií?

To netvrdím. Ja tvrdím, že potrebujeme vniesť viac exaktnosti a exaktných čísiel a hlavne pre informovanie verejnosti. Pretože aj rebríčky, napríklad neziskových organizácií, ktoré iba pozbierajú nejaké dáta, sú nie vždy úplne pravdivé. Chcel by som, aby sme zverejňovali štátny rebríček naozaj na overených dátach bez emócií, bez ohľadu na to, aký je minister.

Minister sa v odpovedi na otázku o duálnom vzdelávaní na stredných školách ešte raz v rozhovore vrátil k vysokoškolákom:

Čo je problém, na môj vkus máme vysoké percento tých, čo idú po skončení strednej školy na vysokú školu. Niekedy je to 66 percent, niekedy 65 percent absolventov stredných škôl pokračuje na vysokých školách. Často ide len o riešenie situácie, možno ešte si predĺžiť trochu to štúdium, lebo je problém na trhu práce.

Prečítajte si aj: Novinky pre vysokoškolákov: Tieto zmeny vás čakajú v sociálnych a motivačných štipendiách

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM