Učiteľka Zuzka otvorene prehovorila: Takto je to s našimi prázdninami, nie všetko je len o platoch
Štrajk učiteľov vyvolal množstvo celospoločenských otázok. Prečítajte si rozhovor s učiteľkou základnej školy, ktorý mnohé objasňuje.
Od začiatku týždňa vás v rámci spravodajskej regionálnej siete Dnes24 informujeme, ktoré školy v jednotlivých slovenských mestách sa zapojili do štrajku a najmä v akej forme. Teraz vám prinášame rozhovor s učiteľkou Zuzkou Rybárovou, ktorá objasňuje mnohé detaily tejto témy.
Prázdniny nie sú všetko
„Pred 6-timi rokmi, keď som začala v školstve pracovať, bol môj čistý nástupný plat okolo 380 eur. Po ukončení bakalárskeho a magisterského štúdia som bola preradená o triedu vyššie,“ prezrádza na začiatok Zuzana. Podľa jej slov práca nie je dostatočne ohodnotená a mnohí ľudia vraj vidia len „prázdniny“.
„S takýmto postojom sa stretávam často. Málokto vidí, že napríklad taká vychovávateľka je v práci niekedy aj 11 hodín. Ráno je od šiestej v rannej službe, potom ju dopoludnia neraz čaká zastupovanie alebo dopĺňanie svojho úväzku. A po vyučovaní nastupuje do školského klubu detí, kde jej pracovná doba končí o sedemnástej. Myslíte si, že je to ohodnotená práca? Nie, nie je,“ konštatuje.
Ako rozpráva ďalej, práca pedagóga nespočíva len v odučení svojho úväzku. Prácu si častokrát berie aj domov, v podobe opráv písomiek, kontroly zošitov, príprav na vyučovanie, množstvo papierov a záznamov, ktoré treba vypísať, či prefotiť.
Druhá mama
„Pre žiakov nie som len učiteľka, ale aj ich druhá mama, keď potrebujú objať, ich doktor, keď ich niečo bolí, policajt, keď potrebujú vyriešiť problém, bútľavá vŕba, keď potrebujú vypočuť. Takto by som mohla vymenovať ešte xy zamestnaní, ktorými dennodenne prechádzame.“
Večer sa z pani učiteľky stáva IT-čkár, ktorý hľadá alebo vytvára rôzne aktivity, činnosti pre žiakov. „Musíme sa predsa modernizovať a ísť s dobou, aby vyučovanie pre žiakov nebolo jednotvárne a navštevovali školu s radosťou.“
Kredity a zvýšenie platu
K zvýšeniu platu podľa Zuzany nie je veľa možností. Zvýšiť plat si môžu napríklad prostredníctvom kreditov, ktoré sa dajú získať absolvovaním ďalších vzdelávaní a ukončením atestačnej práce. „Máme šťastie, že vedenie našej školy nám vytvára podmienky a umožňuje, aby každý pedagóg mohol absolvovať vzdelávania, za ktoré získava potrebné kredity,“ prezrádza Zuzana.
Prečo štrajk?
Učitelia, podľa jej slov, neštrajkujú len kvôli platu a to je mylná predstava väčšiny verejnosti. „Štrajkujem aj preto, aby som sa nemusela pozerať rodičom do očí s obavami, keď vyberám od nich peniaze za učebnice, pracovné zošity, knihy, ktoré sú pri vzdelávaní potrebné a mal by im ich zabezpečiť štát.,“ uvádza Zuzka.
„Pomôcky si vyrábame svojpomocne z vlastných finančných prostriedkov. Štrajkujem aj preto, aby sa žiaci učili v pekných a teplých priestoroch, aké im právom patria. Veď z nich raz vyrastú naši nástupcovia.“
Projekty a škola
Škola, v ktorej učí Zuzka vypracúva množstvo projektov, vďaka ktorým získava najmodernejšiu techniku. Ako tvrdí, je hrdá, že sa môže takouto školou pochváliť a pracovať v nej. Ale prečo sa musia písať projekty, aby škola získala potrebné vybavenie? Prečo to nie je samozrejmosťou? To sú otázky, na ktoré potrebujú podľa nej učitelia odpoveď.
„Školstvo by malo byť pre krajinu jednou z hlavných priorít, pretože žiaci, ktorých vzdelávame, sú naša budúcnosť, tak sa o ňu musíme starať!“
Môže vás zaujímať:
Ministerstvo školstva: Z dôvodu štrajku je dnes zatvorených 111 škôl, čo je 1,65 percenta
Riaditeľ školy dostal parádny nápad: Tieto schody sa stali hitom na internete! FOTO vnútri